Vergi Anlaşmazlığı Nedir?

Vergi anlaşmazlığı ile birlikte mevcut vergi alacaklısı ve vergi borçlusu arasında oluşan duruma verilen addır. Mevcut konu genelinde hukuku kapsamında vergi borçlusu ve vergi mükellefleri ile birlikte kapsar. Aynı zamanda vergi alacaklısı kapsamı dahilinde Hazine ve Maliye Bakanlığı tarafından Vergi Dairesi Başkanlığına girilir. Vergi kapsamında meydana gelen anlaşmazlıklar ile birlikte vergi uyuşmazlığı tahsili ve beraberinde belki mükellefiyetleri oluşur. Aynı zamanda bu durum ile ilgili cezalar meydana gelebilir.

Vergilendirme İşleminin Hukuka Aykırılığı

Belgelendirme işlemi ile belirli olarak kanunda belirli bir süreç yer almaktadır. Mevcut bu süreç kapsamında şu şekilde oluşmaktadır; verginin tarh edilmesi ile birlikte verdiği miktarının hesaplanması ve beraberinde idari bir işlem oluşturmalıdır. Bu alanda meydana gelen beyanname ile birlikte idareci tarh meydana gelebilir. Vergi mükellefleri ile birlikte yazı yapılması zorunludur aynı zamanda tebliğ edilmeyen vergi beraberinde hukuku anlamında herhangi bir özellik taşımaz.

Verginin kesinleşmesi ile birlikte verginin tahsil edilmesi ve beraberinde tahakkuk ettirilmesi vergi ödemesi sürece meydana gelmektedir. Verginin tarh edilmesi ile birlikte tebliğ meydana gelmesi ile birlikte idari bir süreç meydana gelmektedir. Aynı zamanda verginin tahakkuku ile birlikte ayrı bir işlem meydana gelmez. Oluşan tahakkuk işlemi için herhangi bir ayrı dava gerekmez.

Vergilendirme İşlemlerinin Yetki Bakımından Hukuka Aykırılığı

Hukuk kapsamında meydana gelen kanuna göre vergilendirme ile birlikte mevcut yetkilerin hepsi vergi dairesine verilir. Vergi daireleri yetkili tarafından toplam olarak 3 kapsamda meydana gelmektedir. Bunlar ise şu şekildedir;

• Konu bakımından yetkisinin bulunması ve beraberinde yetkinin hangi makamlar tarafından kullanılması.
  • Mevcut yetkinin geçerli olduğu zaman.
  • Mevcut yetkinin yer bakımından kullanıldığı bölge.

Böyle de vergi daireleri tarafından bahsedilen 3 konu dahilinde hukuku aykırılıklar ve idari davalar meydana gelmektedir.

Vergi Uyuşmazlıklarının Çözüm Yolları Nelerdir?

Vergi uyuşmazlığı sorununa karşı yargı yolu genellikle tercih edilse de illa bu yöntemin kullanılmasına gerek yoktur. Mevcut diğer idari yolla ile birlikte uyuşmazlık çözüme kavuşabilir. Konu dahilinde uygulanabilecek çözümler şu şekildedir;

Hataların düzeltilmesi amacıyla uyuşmazlık çözümü gerçekleştirebilir. Hataların düzeltilmesi ve beraberinde vergilendirme hataları toplanır. Vergilendirme hataları ve beraberinde vergi yükümlüsü arasında yapılan hatalar meydana gelir. Bu esnada uzlaşma ile birlikte uyuşmazlıkların çözülmesi sağlanır. Bu duruma ek olarak cezalarda indirim ve beraberinde uyuşmazlıkların çözülmesi gibi durumlar meydana gelmektedir. Böylece hukuk ve beraberinde hukuk dışı çözümler ile sonuca varılabilir.

Vergi hukuku konusundaki karmaşıklıklar ve değişen mevzuat nedeniyle, uzman İzmir avukat rehberliği, mükelleflerin haklarını korumalarına ve yasal yükümlülüklerini yerine getirmelerine yardımcı olabilir. Daha fazla detaylı bilgi için vergi hukuku sayfasını ziyaret edebilirsiniz.