Araç Değer Kaybı Hesaplama

[wpforms id=”2741″]

Araç Değer Kaybı Nedir?

Araç değer kaybı trafik kazaları sonucunda hasar alan, dolayısıyla tadilat, bakım ve onarım gibi bir takım işlemlerden geçen araçların; sonraki süreçte ikinci el piyasasındaki değerini ifade eder. Bir diğer anlatım ile bir aracın kaza yapması ardından, ne kadar tamir edilirse edilsin ekonomik değerinde ne kadar düşme olacağını gösterir.

Bu nedenle özellikle kaza yapan ve aracı tamir etmeyi düşünenler tarafından büyük bir öneme sahiptir. Trafik kazalarında kusursuz olan tarafın bu kaybı kazaya neden olan taraf ya da zorunlu trafik sigortası tarafından karşılanır. Buna karşılık değer kaybının talep edilebilmesi için bazı şartlar da bulunur. Bunu talep edebilmek için her şeyden önce yüzde yüz, tamamen kusursuz olmak şarttır. Ancak kısmi kusurlar bulunuyorsa, kusurlu olunmayan oranda talepler de oluşturulabilir. Araç değer kaybı için yapılan başvurularda bir takım evraklara ihtiyaç da duyulur. Ana hatlarıyla bunlar:

• Kaza anında tutulan kaza tespit tutanağı
  • Hasar tespit tutanağı
  • Araçların kaza sonrası çekilen, hasarı gösteren ve her açıdan çekilmiş fotoğrafları
  • Aracın ekspertiz raporu
  • Araç ruhsatı
  • Aracın tamir edildiği servisten alınan döküm ve faturalar gibidir.

Araç değer kaybı başvurusu nasıl yapılır evrakların da tamamlanması ardından gerçekleştirilebilir.

Araç Değer Kaybı Nasıl Hesaplanır?

Araç değer kaybı hesaplama bir takım kriterlere göre belirlenir. Dolayısıyla bunları bilmek, araç sahipleri tarafından şarttır. Üretim yılı, hasar geçmişi, aracın kilometresi, modeli, trafiğe çıkışı ve piyasa değeri bu anlamda incelenir. Bu formül hasarın miktarına ve kilometre katsayısına göre belirlenir. 75.000 ile 149.000 kilometre arasında yol kat eden her araçta katsayı çarpanı, yeni düzenleme ile aynı alınmaktadır. Toplam değer kaybı ise hasarın boyutu, aracın yıpranma düzeyi ve toplam değer kaybı çarpılarak elde edilir. Araç değer kaybı hesaplama yaparken kilometre önemli bir bilgidir. Zir hesaplama esnasında her 15.000 kilometre içerisinde değer oranında yüzde 10’luk bir düşme meydana gelir. Aracın yaş durumunda da yüzde 10 kadar azalma gerçekleşir. 10 yaşında bir araçta değer kaybı bulunmaz. Bunun yanı sıra servisin yaptığı işlemler, bunların kalitesi de değer kaybında önemli bir etmendir. Hesaplama da bunun üzerinden yapılabilir.

Araç Değer Kaybı Hangi Durumlarda Alınır?

Araç değer kaybı alabilmek için suçlu olan tarafın, sigorta şirketine başvuru gerçekleştirilir. Kazaya karışan ve suçlu olan taraf, zorunlu trafik sigortası şirketine gerekli olan işlemler için başvurur. Ancak bazı durumlarda trafik sigortası yer almayabilir. Araç değer kaybı hangi durumlarda alınır bu durumda sürücüye ya da ruhsat sahibine dava açmak suretiyle gerçekleşebilir. Bunun için gerekli evraklar tamamlandıktan sonra, ilgili davanın açılması yeterlidir. Bu konuda bir ödeme alabilmek için davalar, özel mahkeme içerisinde işlem görür. Dava işlemi kapsamında yetkili ve görevli mahkeme belirlenir. Burada iki yöntem söz konusudur. İlkinde davalı tarafta yalnızca sigortalı kişi gösteriliyorsa, tacir değilse konu hakkında yetkili ve görevli mahkeme davanın tarafın yerleşim yerinde bulunan Asliye Hukuk Mahkemesi aracılığıyla işlem gerçekleştirilir. İkinci yöntemde ise davalı olarak sigorta şirketi de sigortalıyla beraber belirtilmişse, görevli mahkeme Asliye Ticaret Mahkemesi üzerinden işlem yapar.

Araç Değer Kaybı Davası Ne Kadar Sürer?

Araç değer kaybı kaç günde sonuçlanır sorusu, mahkemeye başvurma sürecinde en çok düşünülen konuların başında gelir. Burada öncelikle gerekli evrakların hazırlanması, ardından hatalı sürücünün sigorta şirketine başvurulması gerekir. Şirketin inceleme süresi için tam bir süre verilemez. Ancak bunun için yaklaşık bir zaman dilimi de vardır. Eğer bu süre içerisinde cevap alınamazsa dava açma hakkı vardır. Bunun yanı sıra suçlu tarafın sigortası yoksa da doğrudan mahkemeye gidilebilir. Açılan davalar, 4 ile 8 ay süresi sürer. Bu süreci uzatan nedenler olarak şunlar gösterilebilir;

1. Dava dilekçesinin taraflara tebliği
  2. Rapora karşı itirazlar ve gerektiği durumda bilirkişi incelemesi olması
  3. Bilirkişinin, raporu kaç günde vereceği
  4. Dava aşamasında bulunan yargılama süreçleri
  5. Adli tatil ve benzeri nedenler

Araç değer kaybı için evrakların da hızlı bir şekilde tamamlanmasına özen gösterilmelidir. Zira trafik kazası ekspertiz raporu, 3 iş gününde çıkar.

Değer Kaybı Parası Nasıl Alınır?

Araç değer kaybı yaşayan kişiler, bu durumda parasının ne kadar sürede ödeneceğini de sorar. Bu konuda tahsilat, ilgili Türkiye Cumhuriyet kanunları tarafından düzenlenerek uygulanır. Bu kapsamda yazılı bir şekilde başvuru yapıldıktan sonra, sigorta şirketi 15 gün içerisinde ödeme yapmak, cevap vermek durumundadır. Eğer bu süre zarfında ödeme yapılmazsa kişiler Tahkim Komisyonuna başvuru yapabilir. Bundan sonra yaklaşık 4 ay bir sürede başvuru karara bağlanır.

Araç Değer Kayıplarını Sigorta Karşılar Mı?

Sigortaların araç değer kayıplarını karşılayıp karşılamadıkları, araç değer kaybı hesaplama gibi trafik kazaları adından en çok sorulan sorular arasındadır. Ancak kazaya karışan her araç, sigortanın sunduğu değer kaybından faydalanmayabilir. Bu nedenle araç sigortalatılmadan önce kasko poliçesi ayrıntılı şekilde incelenmelidir. Böylece daha iyi sonuçlar alınması mümkündür.

Araç Değer Kaybı Talep Etmenin Şartları Nelerdir?

Araç değer kaybı talep edebilmek için bazı şartlar da vardır. Bunlar ana hatlarıyla aşağıda olduğu şekildedir; 1. Kazada suçlu olan taraf olunmamalıdır. 2. Kaza iki araç tarafından yapılmalıdır. Dolayısıyla iki araç çarpışmalıdır. 3. Kaza ardından hemen sonra tutanak altına tutulmalıdır. 4. İki senelik zaman aşım şartı kaçırılmamalı; bu süre zarfında talep yapılmalıdır. 5. Araç 125.000 kilometre üzerinde olmalıdır. 6. Araç 10 yaşından büyük olmamalıdır. Zira değer kaybı yaş sınırı 10 sene olarak belirlenmiştir. Bunun yanı sıra araç değer kaybı tazminatı şartları için trafik sigortası da bulunmalıdır. Kazayı yapan tarafın sigortası yoksa araç değer kaybının bizatihi ödenmesi gerekir. İzmir avukat tavsiye almak, araç değer kaybı sürecinde doğru adımları atmak ve haklarını korumak isteyenlere önemli bir destek sağlayabilir.